יציאת קטין לחו”ל

ראו הנחיות משרד החוץ בעניין יציאת קטין מהארץ:

שלטונות ההגירה מחמירים את בדיקותיהם לגבי קטינים ולכן, משרד החוץ ממליץ להצטייד באישור נוטריוני מתאים במקרים בהם קטין יוצא מהארץ בגפו, או רק עם אחד ההורים.

https://www.gov.il/he/departments/general/leaving_the_country_with_minors

על אחת כמה וכמה –  אם מדובר בקטין שיוצא בגפו בליווי של אדם אשר אינו ההורה ו/או האפוטרופוס של הקטין.

מומלץ תמיד לבדוק מראש את נהלי חברת התעופה ואת החוקים והנהלים של מדינת היעד.

רקע והסבר לצורך בתצהיר נוטריוני ליציאת קטין מהארץ – מתוך נוהל משרד החוץ בנושא:

מדי שנה עוברים במעברי הגבול בישראל מאות אלפי קטינים, מרביתם מלווים בהוריהם או בבני משפחה. הורי הקטין נושאים באחריות לכניסת ויציאת ילדיהם הקטינים (עד גיל 18) ועליהם מוטלת האחריות לדאוג למתן האישורים הנדרשים ולליווי המתאים.

מעבר קטינים בין מדינות בעולם ללא ליווי מתאים הינה סוגיה רגישה, אשר לעיתים נדירות עלולה להיות מנוצלת למטרות פסולות (חטיפת/הברחת ילדים לחו”ל למשל במהלך מאבקי משמורת, אך לא רק) שאינן לטובתו של הקטין ומעמידות את הקטין בסיכון.

ככלל, ברמה הבינלאומית הסוגייה של מעבר של קטינים בלתי מלווים בין מדינות שונות אינו מוסדר, כאשר בחלק מהמדינות בעולם קיימת הסדרה ספציפית ו/או ישנן המלצות כיצד לנהוג במקרים מסוג זה, ואילו חלק מהמדינות פשוט מסתמכות על נהלי חברות התעופה בנושא.

הנהלים שונים ממדינה למדינה, לכן כדי למנוע עיכובים ועוגמת נפש בשדה התעופה, משרד החוץ בישראל ממליץ להצטייד מראש באישור נוטריוני מתאים, במקרים שבהם הקטין יוצא מהארץ ללא ליווי הורה או אפוטרופוס. ראו ההנחיות בקישור הנ”ל.

(***הנ”ל אינו חל במקרה של קטין אשר יוצא במסגרת משלחת מסודרת)

הנ”ל נכון במקרה והילד יוצא בגפו עם רק אחד ההורים, גם אם הם נשואים, ובמיוחד אם הם גרושים או אינם נשואים ואחד מהם מבקש לצאת לבדו עם הקטין מהארץ לחו”ל יש צורך בקבלת אישור של ההורה הנוסף לשם יציאת הקטין מהארץ לחו”ל.

על פי רוב בדיקת קטינים העוברים במעברי הגבול ללא הוריהם מבוצעת באופן מדגמי, אולם מומלץ שלא לקחת סיכון ותמיד להצטייד בטופס אישור יציאת קטין מהארץ.

נוטריון ראשל"צ

עירית אורזל-אולכה
עורכת-דין ונוטריון

נווה הלל, ראשון לציון
 052-3284280
iooxlaw@gmail.com
נוטריון בראשון לציון